Ce să faci dacă iese fum de la centrală, termoșemineu sau soba pe lemne

În primul rând, trebuie să descoperim de ce scoate fum soba, termoșemineul sau centrala pe lemne. 

Nu sunt sobar, dar de când am pus termoșemineu în casa nouă a mamei, m-am confruntat cu fel de fel de probleme și mi-am pus multe întrebări, pe care le-am publicat în acest material: https://devorbacucristinag.blogspot.com/2019/10/termosemineu-pe-lemne-sau-centrala-pe.html.

Sunt diferite motivele pentru care soba, termoșemineul și centrala pe lemne îți umplu casa de fum. 

Cel mai frecvent este tirajul necorespunzător.
Adică, soba nu trage

Ce să faci dacă iese fum de la centrală, termoșemineu sau soba pe lemne

De regulă și din nefericire, coșul de fum (hornul) este de vină.
Nu este construit cum trebuie sau îi lipsește ceva:
  • poate nu-i destul de înalt (pe acoperiș) și destul de larg 
  • poate are o fisură undeva etc. 
  • burlanul de la sobă nu este etanș la coș (nu trebuie să fie niciun mm gol) 
  • face condens și, respectiv, gudron și prea multă funingine 
  • nu are o căciulă (pălărie) care să-l apere de vânt, ploaie și ninsoare 
Și asta-i o problemă. O mare, mare problemă dacă nu iei măsuri, căci înseamnă că vei avea mereu fum în casă.

Nu-i destul că ai cenușă pe orice obiect. 
Nu. 
Trebuie să ai și fum. 
Și fumul nu te lasă să respiri, intră în pereți și-n toate lucrurile ce ai, așa că trebuie să deschizi ușile și geamurile ca să iasă afară.
Și ce rost are să faci foc și, respectiv, căldură dacă apoi dai tot afară odată cu fumul? 

Să faci un horn cum trebuie este unul dintre lucrurile fundamentale, atunci când construiești casa.
Dar noi, oamenii de rând, ce au trăit pe vremea lui Ceaușescu și făceau foc cu strujeni de porumb, nu știm că există coșuri de fum profesionale (apasă să vezi prețurile)

Acum, după ce m-am dat cu capul de toți pereții și m-am informat, știu. Și mi-e ciudă de mor!!!

Ce să faci dacă iese fum de la centrală, termoșemineu sau soba pe lemne


Am întrebat câțiva constructori de case câți oameni își pun așa ceva? 
„Extrem de puțini, poate 1%”, mi-au răspuns toți. „Când construiești o casă, încerci să nu te bagi în datorii până la moarte, așa că faci mai „din economie” așa. Până ajungi la horn, rămâi în pielea goală și-ți trebuie acoperiș.”
Asta-i valabil doar pentru oamenii ca mine, care nu câștigă bani cu căruța, evident. Știu exact prin ce trece un om când face o casă.

Ca femeie, dacă știam că există astfel de coșuri de fum, înainte de a începe să construiesc, aș fi lăsat casa fără un perete interior sau fără pardoseală și aș fi montat un coș de fum profesional, ca să-mi iau de o grijă imensă.

Aceste coșuri sunt echipate complet și se montează extrem de ușor.
Un coș de fum profesional, nu-ți dă niciodată probleme și poți conecta la el orice fel de grătar și sobă pe lemne, cărbuni sau peleți.

Ce n-aș da să mă pot întoarce în timp. Aș face totul altfel: electricitatea, coșul de fum, baia, bucătăria.. .
„De-ar ști omul ce-ar păți, dinainte s-ar păzi.” 
În fine, asta-i altă poveste. 

Dar dacă ai în plan să-ți faci o casă, îți sugerez din toată inima, să faci cel mai mare efort cu coșul de fum. Ia-ți unul cum trebuie. Crede-mă, face toți banii.

Acum să-ți spun ce să faci ca să nu mai iasă fum, în special atunci când aprinzi focul. Asta dacă hornul este în regulă. 

Explicații ajutătoare: 
  • Diferența de temperatură este de vină când se întâmplă asta (de obicei). Hornul este rece, în casă este mai cald. 
  • Iese fum și dacă ai termopane (sau tâmplărie din PVC) și casa este izolată până la extrem (etanșă). Da. Nu ne dăm seama că izolând pereți și ferestre, creăm probleme serioase în alte părți. Una este igrasia. Altă mâncare de pește. 

Nu dispera. Acestea se rezolvă ușor, când este vorba de fum.

Sunt mai multe lucruri pe care le poți. Ori pe rând (prin excluziune), ori toate împreună.
  • După ce ai curățat/centrala/termoșemineul de cenușă și ai aranjat lemnele, lasă ușa sobei/centralei etc. deschisă pentru jumătate de oră - vreau să zic, înainte de a face focul. 
  • Ca mai sus, după ce ai curățat/centrala/termoșemineul de cenușă și ai aranjat lemnele, rulează o foaie de ziar (sau orice fel de hârtie), dă-i foc și pune-o deasupra lemnelor. Dacă burlanul este aproape, e și mai bine (la mama e în partea opusă) Așteaptă până arde, apoi aprinde focul cum faci de obicei. În acest fel, coșul/burlanul se adaptează la temperatura din sobă. 
  • Ține deschis un geam sau o ușă în timp ce aprinzi focul (și câteva minute după, ca flacăra să aibă timp să se iuțească. 

Cum am spus mai înainte, poți să faci aceste lucruri pe rând sau toate odată.
Eu zic să le încerci pe toate ca să vezi care metodă este bună în cazul tău. 
Poate să fie de ajuns să lași portița de alimentare deschisă pentru 30 de minute înainte de a prinde focul sau să deschizi un geam în timp ce aprinzi focul. 
Vezi și care geam, căci și asta contează.

Repet, dacă-ți permiți, pune-ți un coș de fum profesional.
Merită toți banii și tot efortul. Fie că încălzești cu gaz sau lemne. Vezi că sunt diferite sistemele (la coșurile de fum).

O sobă pe lemne independentă (ori șemineu) - adică fără pompe - este metoda cea mai sigură de a încălzi o locuință, chiar dacă ai centrală pe gaz sau electrică. Dacă se întrerupe gazul sau electricitatea, aprinzi soba.
Însă e nevoie de spațiu pentru sobă.
Nu trebuie să fie o sobă de cărămidă sau teracotă, deci n-ai nevoie de sobar. În ziua de azi se găsesc sobe din fontă, oțel, tablă în orice magazin. Prețurile sunt abordabile. Sincer. Merită investiția. Ai o siguranță. Poți să o muți oricând, oriunde vrei. 
Uite aici niște idei (apasă). Ți-o trimit gratis acasă.

Eu am termoșemineu și acum mă chinui să-mi pun o sobă și coș de fum profesional, ca să am cu ce încălzi în caz de avarie.
Închipuie-ți să rămâi fără electricitate 2 zile în timp ce afară viscolește. Eu supraviețuiesc.
Dar mama? 

Dacă ai șemineu sau termoșemineu cu sticlă termorezistentă care se murdărește ușor, curăț-o cu degresant, nu cu lichid/soluție pentru geamuri. Faci mai rău!
Personal, folosesc Triumf - degresant forte sau pentru aragaze sau cuptoare. Apasă să vezi despre ce vorbesc. 
Nimic nu curăță mai bine. Nimic din ce-am folosit eu și o sumedenie de persoane ce cunosc, vreau să zic. Tot felul de degresante. 
Poate tu ai o altă soluție. 
Ne-o spui și nouă? 
Lasă un comentariu, te rog. 

Ce să faci dacă iese fum de la centrală, termoșemineu sau soba pe lemne
Fotografie de pe Pixabay

Îți doresc să nu ai niciodată probleme cu fumul, gudronul și funinginea.
Eu sunt sătulă până peste cap.

Cristina Gherghel

I am a writer. I am that. I am.

2 Comentarii

Mai nouă Mai veche